Monday, January 31, 2011

OK today I nak sambung lagi book review "Before You Quit Your Job". Sesiapa yang memang passionate nak buka bisnes tapi tak tau or tak ada idea bisnes yang mana yang sesuai, I really recommend this book. Sebab I sendiri, sebelum I decide nak venture dalam Premium Beautiful Bisnes, I buat study dulu tentang bisnes ni and peluang bisnes yang lain.  


So topic of interest N3 kali ni IS on WHAT KIND OF BUSINESS WE WANT TO BUILD?..Soalan cepu emas kan?..


"Nak buka Bengkel Kereta ker?..Saloon & Spa ker?..Kedai Kek ker..? Restoran ker..? Taska ker?..err ataupun nak buat frozen food ker..?Hmm, buka Kedai Dobi mcm lagi senang...Meniaga pasar malam lah" ..1001 idea kan..






Another group yang ada modal lebih fikir "Nak buka kedai Perodua lah..atau pun nak buka kiosk Subway or 1901 boleh jalan tak?.."



Ni antara soalan yang SETIAP HARI I fikirkan selama 3-4 bulan selepas balik dari UK. (I reserve my story kat UK dlu k ). 3-4 bulan fikir sampai tepu tapi takde tindakan pun, still tak buka bisnes juga. Personally, constraint utama sebab I taknak quit job dahulu. Robert in this book strongly advice;


"Keep your daytime job while starting a part time business - not for money but for experience. That means even if your part-time business does not make money as yet, you are gaining far more important than money -- the real life experience! Not only will you learn about business, you will learn a lot about yourself."

So again WHAT KIND OF BUSINESS YOU WANT TO BUILD?
Ok, dalam buku ni, Robert explains ada 3 jenis bisnes kategori.
  • Create your own system
  • Franchise
  • Network Marketing
Bunyinya sangat mudah kan! Tapi fuhh memang pening nak decide walaupun dah tau jenis-jenis bisnes yang ada. Ingat tau definisi bisnes tu sendiri ialah kita as the bisnes owner mesti OWN the SYSTEM, bukannya OWN the JOB. Barula ada kebebasan MASA dan WANG! Aminnn...(for myself)


Yang mana nak pilih?..


So at this point, I BERSYUKURRR sangat-sangat, ALHAMDULILLAH sangat-sangat sebab I dah melalui phase 'Decision Making'. Rasa lega dah sbb I dah ada jawapan untuk diri I sendiri bisnes yang I nak build. So you JANGAN tunggu lama-lama tau, sbb fikir tanpa action ni BUANG MASA!!

DECIDE NOW OKAY. I will be ready to share!

JOIN US & CONFIRM.. U WON'T REGRET IT! 

Stay tuned!!

Luv,
Nora
0192165100




No comments:

Post a Comment