Sunday, January 30, 2011

Can Anyone be an Entrepreneur

How was everybody's wekend?..Mine was a busy one la juga, kena attend wedding and kena 'slot in' time untuk jumpa dengan pemimpin aka mentor bincang strategi biz. Alhamdulillah berkat kesabaran dan kesungguhan I MANAGE to CLOSE 60,000 sales last month!! Ni baru part time kan! I wish I can do more. Insya Allah more to come, just kena yakin dengan diri sendiri jer. Syukurrrr..

Ok dalam pada tu sempat gak I grab another book from my another mentor ahaks, ada yg kata I ni dari zaman sekolah tak sudah-sudah dengan buku, WHAT TO DO, ni my hobby sejak dulu2 lagi. But this time buku apa tu?..

Ha kalau boss I nampak memang kes naya ni heheh! The title of the book is 'Before You Quit Your Job' by Robert Kiyosaki. This is my fifth collection of his books. I bought this book just after I return from UK, I took a year of unpaid leave. But don't worry boss heheh, buku ni bukan suruh I benti keja pun. Robert explains in a great details on the difference between entrepreneur and employee.

Dalam first chapter tu, antara sub-topic menariknya, "Can Anyone Be An Entrepreneur?"

Actually jawapan kepada soalan ni bukan a simple 'YES or NO'. Yes, semua orang boleh jadi entrepreneur, termasukla org yang babysit anak2 kita, penjual kuih and nasi lemak, kedai runcit Hussin, blogging dan even McDonalds!. The more critical question is which entrepreneur you most want to be - the babysitter or McDonalds? Both are important to the public kan.

Jadi entrepreneur ni not a big deal, cuma "Di tahap manakah profession keusahawanan yang kita nak ceburi?  ha..."Jadi tepukla dada kita tanyala diri sendiri". Peluang dah terbuka di depan mata, cabarla diri kita peluang mana yang kita nak grab tu okay!!

Luv,
Nora
019-2165100
noralizaalwi@ymail.com

No comments:

Post a Comment