Monday, February 7, 2011

Lesson Learnt from biz BarangUK.com

So after I left UK, and so the BarangUK.com, I rasa sunyi and rasa my life empty without biz. I rasa most of my time under utilize and otak start berkarat la. I start mencari-cari new biz idea sehinggalah satu hari one of my customer datang collect set Noritake dia..Hmm dia beli 2 set nih..

Both set ni total up dalam RM1000 juga lah..Dia ni mampu bayar one time jer. Most of my customer biasa beli more than RM1000 akan minta byr ansuran. And dia dtg drive apa tau...


Hmm, I tak terkejut sangat mula-mula tgk kereta jer belum tengok org lagi, sbb memang most of my customer memang dari golongan yang kaya-kaya yang suka collect or beli England potteries ni..Tapi yang buat I terkejut bila yang keluarnya adalah seorg budak lagi..muda dari I lagi..(I dlm biz ni ramai yg panggil I kak sbb kebanyakan yg minat benda2 ni is kakak(s) hehehe..But this time I yang kakak..
So inilah orangnya..

Wow, mcm dilorongkan Allah jer jodoh kami ni kan!

Hanis Haizi yang mula-mula I kenal adalah customer I and now dah jadi mentor I aka leader I dalam biz Premium Beautiful ni. I tersangatlah inspired tengok 'budak' ni. I said to my self, how this girl can bring herself up to this level? I dengan ringan mulutnya bertanya. Ni part of the conversation yang terus menyatukan kami hehe..

Nora: "U wat biz apa Hanis"..
Hanis: "Ooo..I jual corset jer.."
Nora: "Premium Beautiful?..."
Hanis: "Eh..you pun dah tau eh..."

Kebetulan, I memang tengah considering this kind of biz. Sebab from my other great book Mentor, Robert Kiyosaki explains tentang cashflow quadrant which looks like this;


Cashflow Quadrant

So rasanya semua orang tahu mana rasanya jadi Employee kan..bahagia bila dapat gaji jer, shopping satu benda jer sebulan, selebihnya byr bil, bayar instalment kereta dan rumah, bagi sikit kat parents, memang jangan haraplah dalam usia muda nak ber'freedom' dengan duit tu..Apatah lagi nak hantar diorg gi Mekah dgn duit kita..

Self Employed or Small Business ni lah life I dengan BarangUK, I syok jer dapat duit, better than income jadi employee, tapi takder time freedom lak. Kalau betul duit million-million yang dapatnya berbaloi la juga hehe, tapi mmg stagnant di 4-5 figures jer at most. Lebih dari tu possible, tapi I mungkin takkan ada life lain melainkan ber'BarangUK' jer la hehehe..This is the same quadrant where Doctors, Lawyers, kedai runcit, Spa Owners, Saloon Owners, Kedai Dobi and etc (yg ada biz sendiri). Mereka kerja adalah income, mereka stop kerja or cuti, takder la income..

Business pula adalah quadrant yang I am looking for. N3 sebelum ni I ada explain tentang dalam quadrant 'Business' ni ada 3 type sahaja i.e. (1) You own your Corporation (>500 employees), (2) Franchise and (3) Network Marketing.
At this moment in life I am not at the level yang boleh go for type (1). I am considering option (2) & (3). Mula-mula I can't believe that option (3) is a BIG business. Even after I dah tau pun, I try not to go to this type (3) business. I rather go for type (2). Tapi problem dgn type (2) ni, kalau tak betul-betul boleh manage, dahlah dengan modal yang sangat besar, you boleh end up jadi Self Employed ditambah lagi dgn bebanan overhead nak byr gaji staff, licensing, office, etc. I decided to give it a try..I contacted Perodua, Subway, 1901, Delifrance, and McDonalds. Hmm, far beyond my ability when they ask me the name of my company, my asset, my 3 months cashflow..Haha rasa mcm kerdilnya diri ini! Malunya, mcm tak ukur baju di badan sendiri pun ada..hoho

Investment pula is when u ada bnyk duit you boleh bli real estate or papers portfolio mcm saham, etc. Size of investment different tau if kita beli investment guna business and bila guna duit gaji as employee. Inilah rahsia org kaya makin kaya! Hohoho!!!

************************************

So I follow these guide. Alhamdulillah I made a very right decision. HERE I AM! With the Premium Beautiful Business.

I hope my entry in this blog will benefit others yang still in the quest for the right business path!

Macam bisnes BarangUK juga, kepuasan setiap leader dlm type (3) biz tu sebenarnya bukan terletak pada duit semata-mata, tetapi kepuasan datang bila somebody else creating money when I introduce them the way..Money will follow then..

LET ME SHOW YOU THE WAY, INSYA ALLAH KITA SEMUA BOLEH BERJAYA MENCAPAI SESUATU YANG BERMAKNA DALAM KEHIDUPAN KITA!

Luv,
Nora
0192165100

No comments:

Post a Comment